14 Eylül 2024 ile bu yılın 22 Ocak tarihleri arasında, 22. yüzyıla doğru telafisi olmayan bir seyirle, binanın zemin katı C/O Berlin Biletlerin tükendiği, kuyruklarda çoğu kişinin pes ettiği bir sergiye ev sahipliği yapıyor. Bu yaklaşık Traum Weiter – Berlin, 90'lı yıllarda (Hayal kurmayı bırakma-Berlin, 1990'lar), dokuz fotoğrafçının çalışmalarını bir araya getiren bir sergi. Ostkreuz Ajansı1990 yılında bir grup Alman tarafından yaratıldı. Doğu Almanya hemen ardından Duvarın yıkılması. Adını, o zamanlar çok az Batılının ziyaret etmeye cesaret edebildiği ve bugün kiralık pazarda bir cennet olan, doğuyu doğuya bağlayan kavşaktan alıyor.
Berlin Duvarı'nın yıkılışı, Kasım 1989. Fotoğraf: Werner Mahler OSTKREUZ
Şu anda, Ostkreuz 25 fotoğrafçıyı bir araya getiriyorHer biri kendine özgü bir üslup ve yönteme sahip ancak tarihi şekillendirmenin bir yolu olarak günümüzdeki olayların kaydedilmesinde ortak bir yaklaşıma sahip. Ajans, dünya çapındaki medya, kurumlar ve şirketler için bağımsız ve diğer özel fotoğraf projeleri geliştirmektedir. Üretiminin büyük bir kısmı yayınlara, müze ve koleksiyonlara dahil edilmiştir.
Travma Weiter Ostkreuz'un kurucularından bazılarının çalışmalarını sergiliyor: Sibylle Bergemann (1941-2010), Doğu Almanya'nın en önemli sanatçılarından biri; Harald Hauswald (1954-), Doğu Almanya'nın son 5000 günü kitabının yazarı ve Ute (1949-) ve Werner Mahler (1950-), ayrıca ajans okulunun destekçileri. Sonraki yıllarda doğan kuşağın temsilcileri de onlara katılıyor: Maurice Weiss (1964-), Annette Hauschild (1969-), Thomas Meyer (1967), Jordis Antonia Schlösser (1967-) ve Anne-Schönharting (1973-). Ostkreuz'un 35. yılını ve Duvar'ın yıkılışının yıldönümünü kutlayan, daha sonra ne olacağını bilen bir zamanın fotoğraflarını gösteren yaklaşık 200 eser var.
C/O Berlin de bu geleceğin bir parçası: Ostkreuz'dan 10 yıl sonra fotoğrafçılığı teşvik etmek için kurulmuş özel bir vakıf. 2014 yılından bu yana mimar tarafından 1957 yılında tasarlanan bir binada yer almaktadır. Bruno Grimmek (1902-1969): O yılki mimari sergide yer alan ve daha sonra Batı'nın önemli bir kültür merkezine dönüşen “Amerika Evi” (ABD), 2006 yılında şehre yeniden entegre edildi. . Eski Batı Berlin'in ticari caddesinden ve bugün kentsel dokunun kenarında, eski bir düğüm noktası olan Hayvanat Bahçesi istasyonundan iki adım uzaklıkta yer almaktadır.
2006'da zorunlu bir geçiş noktası olan Avrupa'ya gelen ve giden trenlerin son varış noktası Hayvanat Bahçesi, Moabit mahallesindeki Merkez İstasyonun açılışıyla önemini kaybetti. Buna rağmen, yabancıların o on yılın Berlin'ini tanımlamak için kullandıkları kelime olan çirkinliği bir yana, sefaletini de korumayı başardı. Çirkin ve tüm sakinleri – eski ya da yeni gelmiş – hayallere daldı, burayı işgal etti, harabelerde, yer altı hamamlarında ya da herhangi bir kapalı mülkte ya da belli bir sahibi olmadan dans etti.
Berlin ucuzdu, neredeyse hiç trafik yoktu, önceki hükümetin bürokratları gitmişti, Federal Cumhuriyetin bürokratları hâlâ Bonn'daydı. Ostkreuz'un fotoğrafları, savaşın yıkıntıları ile savaş sonrası dönem arasındaki kargaşanın işgal ettiği boşluğu kayıt altına alıyor: Kıyamet manzarasına sahip kültür merkezi Tacheles ve yıkılmış binaların terasları var, ancak oturup bulutları saymak için bir kanepe var.
Tacheles, Oranienburger Caddesi'ndeki gecekondu evi, Berlin – Mitte, 1997 Fotoğraf: Jordis Antonia Schloesser OSTKREUZ VG Bild-Kunst Bonn 2024
Her yerde var olan ve artık ortadan kaybolan Devletin tesisleri boştu: Neden Kongre Sarayı'nın toplantı odasında bir parti organize etmiyorsunuz? Öte yandan, sahipleri veya mirasçıları her ne sebeple olursa olsun henüz sahiplenmemiş pek çok ev vardı, neden buralara yerleşmeyelim? Isıtma olmadan, giderleri paylaşmadan ve mutfakta veya koridorda borunun geçtiği yere kurulan duş olmadan. Diğer fotoğraflar bu koşullardaki yaşamı gösteriyor; genç insanlar mutlu bir şekilde yemek pişiriyor ama sanki dışarıdaymış gibi sarınıyorlar.
O on yılda, turizmin neredeyse hiç olmadığı bir şehirde, Soğuk savaş Bükülmüş demirden yapılmış, ham bir kırık gibi meydanların gökyüzünü kateden heykellerde tütüyordu. Pazar günleri aileleri ve tepelerinde gaklayan kargaları barındıran bir yara izi. Doğunun ve Batının Berlin'i, daha önce onu bölen bir, iki veya daha fazla ülkenin terk ettiği bir harabeydi. Bir şehir boş bir miras olarak, parçalanırken yaratılan bir an olarak yaşıyordu. Örneğin Sybille Bergemann'ın anıtların sökülmesine adanmış bir serisi var; Lenin bir vincin kolunda asılı duruyor, Marx ve Engels yok olmanın eşiğinde.
Travma Weiter Bu, bu sürecin, rüyanın sürdüğü iç çekişin, ama aynı zamanda savaşın izlerinin gayrimenkul rüşvetleriyle doldurulmasının da bir ifadesi: boşluk ve vinçlerin önündeki politikacıların ve yatırımcıların fotoğrafları. Potsdamerplatz ürperti veriyorlar.
Bu eserler, eski Doğu Almanya'da eğitim almış sanatçıların diğer pek çok eseri gibi, olumsallık ve beklenmedikliğin damgasını vurduğu Nietzscheci bir tarih anlayışını yansıtıyor. Tarihsel materyalizmin çekiç darbeleri ve mutlu sonla sonuçlanan dünyevi ya da göksel kurtuluş bir yana, ilerleme vaadine ya da insanlığın uyumlu geleceğine aldanmadılar. 1989'dan önce ve sonra, incelikli ve zekice bir eleştiri geliştirdiler. Bir fotoğraf, iki kişinin ayak ve ayakkabılarını kaydederek, kendi dillerini konuşan ve buldozerlerle ulusal yeniden birleşme tarihini inşa eden bir ülkedeki doğuluları, yabancıları ayırt etmeye yarayan kimlik ve ayrımcılığın ayrıntılarını belgeliyor.
Sosyalist gerçekçilikten çok uzak olan bu Doğulu fotoğrafçılar, bu dünyanın küçük ayrıntılarına, yani yıkımı yeniyle ve yıkımı yeniyle karıştıran olaylara heyecan duyuyorlardı. Belki de geçmişin bize sunabileceği tek olası ders olan bu öngörülemeyen gelecek, görünürde hiçbir ahlaki değer olmadan ama geleceğin zulmüne yol açıyor.
Potsdamer Platz Berlin'de çalışıyor, doğuya doğru bakış, 1994. Fotoğraf: Harald Hauswald OSTKREUZ
Örnek, sonuçta şunu tanımlar: Geçmiş ile gelecek arasında bir geçiş alanı olarak Berlin, iyimserliğin korku ve küçümsemeyle bir arada var olduğu bir yer. Birçoğu için açılan fırsatlar (barınma, iş) diğerlerinin kaybı anlamına geliyordu. Taşralı sosyalliğe sahip bu metropol, alt kültürleri kutsadı, ancak yeni Alman başkentinin tasarımı ve boş alanların pazar ve spekülasyon için yeniden fethedilmesiyle ölen ülkeyi küçümsedi. 1990'lı yılların potansiyelleri ve ütopyaları şüphesiz bu şehrin imajına damgasını vurdu ve bugün onu bir turistik cazibe merkezi olarak şekillendirmeye devam ediyor.
Serginin basın bülteni, ziyaretçilerin sergiyi kişisel deneyimleriyle ya da daha yaşlı olanların 9 Kasım 1989'dan sonra ne olacağına dair beklentileriyle göreceklerini vurguluyor. vücut, gözyaşları ve tüyler diken diken gibi çünkü birden fazla kişi, hayatımızın ölçeğiyle karşılaştırıldığında zamanın ölçülemezliğinin başka bir kanıtıyla hareket ederek onun içinde yürüyor.
Pek çok kişi Arjantinlilerin 19. yüzyılın amansız kınamaları nedeniyle gözlerini Avrupa'ya çevirdiklerini düşündüklerine inanıyor. Doğrusunu söylemek gerekirse pek de öyle görünmüyor: Sarmiento'nun yaptığı gibi Avrupa'yı dikkatli bir şekilde gözlemlerseniz ülkelerin yoldaki her virajda dağıldığını, sınırların değiştiğini, sınırların değiştiğini görürsünüz. Bugünün pasaportları yarının çöpüdür. 1990'ların Berlin'i ve günümüzün Avrupa'sı bunun kanıtıdır.
Berlin Duvarı'nın yıkılışı, Kasım 1989. Fotoğraf: Werner Mahler OSTKREUZ
Şu anda, Ostkreuz 25 fotoğrafçıyı bir araya getiriyorHer biri kendine özgü bir üslup ve yönteme sahip ancak tarihi şekillendirmenin bir yolu olarak günümüzdeki olayların kaydedilmesinde ortak bir yaklaşıma sahip. Ajans, dünya çapındaki medya, kurumlar ve şirketler için bağımsız ve diğer özel fotoğraf projeleri geliştirmektedir. Üretiminin büyük bir kısmı yayınlara, müze ve koleksiyonlara dahil edilmiştir.
Travma Weiter Ostkreuz'un kurucularından bazılarının çalışmalarını sergiliyor: Sibylle Bergemann (1941-2010), Doğu Almanya'nın en önemli sanatçılarından biri; Harald Hauswald (1954-), Doğu Almanya'nın son 5000 günü kitabının yazarı ve Ute (1949-) ve Werner Mahler (1950-), ayrıca ajans okulunun destekçileri. Sonraki yıllarda doğan kuşağın temsilcileri de onlara katılıyor: Maurice Weiss (1964-), Annette Hauschild (1969-), Thomas Meyer (1967), Jordis Antonia Schlösser (1967-) ve Anne-Schönharting (1973-). Ostkreuz'un 35. yılını ve Duvar'ın yıkılışının yıldönümünü kutlayan, daha sonra ne olacağını bilen bir zamanın fotoğraflarını gösteren yaklaşık 200 eser var.
C/O Berlin de bu geleceğin bir parçası: Ostkreuz'dan 10 yıl sonra fotoğrafçılığı teşvik etmek için kurulmuş özel bir vakıf. 2014 yılından bu yana mimar tarafından 1957 yılında tasarlanan bir binada yer almaktadır. Bruno Grimmek (1902-1969): O yılki mimari sergide yer alan ve daha sonra Batı'nın önemli bir kültür merkezine dönüşen “Amerika Evi” (ABD), 2006 yılında şehre yeniden entegre edildi. . Eski Batı Berlin'in ticari caddesinden ve bugün kentsel dokunun kenarında, eski bir düğüm noktası olan Hayvanat Bahçesi istasyonundan iki adım uzaklıkta yer almaktadır.
2006'da zorunlu bir geçiş noktası olan Avrupa'ya gelen ve giden trenlerin son varış noktası Hayvanat Bahçesi, Moabit mahallesindeki Merkez İstasyonun açılışıyla önemini kaybetti. Buna rağmen, yabancıların o on yılın Berlin'ini tanımlamak için kullandıkları kelime olan çirkinliği bir yana, sefaletini de korumayı başardı. Çirkin ve tüm sakinleri – eski ya da yeni gelmiş – hayallere daldı, burayı işgal etti, harabelerde, yer altı hamamlarında ya da herhangi bir kapalı mülkte ya da belli bir sahibi olmadan dans etti.
Berlin ucuzdu, neredeyse hiç trafik yoktu, önceki hükümetin bürokratları gitmişti, Federal Cumhuriyetin bürokratları hâlâ Bonn'daydı. Ostkreuz'un fotoğrafları, savaşın yıkıntıları ile savaş sonrası dönem arasındaki kargaşanın işgal ettiği boşluğu kayıt altına alıyor: Kıyamet manzarasına sahip kültür merkezi Tacheles ve yıkılmış binaların terasları var, ancak oturup bulutları saymak için bir kanepe var.
Her yerde var olan ve artık ortadan kaybolan Devletin tesisleri boştu: Neden Kongre Sarayı'nın toplantı odasında bir parti organize etmiyorsunuz? Öte yandan, sahipleri veya mirasçıları her ne sebeple olursa olsun henüz sahiplenmemiş pek çok ev vardı, neden buralara yerleşmeyelim? Isıtma olmadan, giderleri paylaşmadan ve mutfakta veya koridorda borunun geçtiği yere kurulan duş olmadan. Diğer fotoğraflar bu koşullardaki yaşamı gösteriyor; genç insanlar mutlu bir şekilde yemek pişiriyor ama sanki dışarıdaymış gibi sarınıyorlar.
O on yılda, turizmin neredeyse hiç olmadığı bir şehirde, Soğuk savaş Bükülmüş demirden yapılmış, ham bir kırık gibi meydanların gökyüzünü kateden heykellerde tütüyordu. Pazar günleri aileleri ve tepelerinde gaklayan kargaları barındıran bir yara izi. Doğunun ve Batının Berlin'i, daha önce onu bölen bir, iki veya daha fazla ülkenin terk ettiği bir harabeydi. Bir şehir boş bir miras olarak, parçalanırken yaratılan bir an olarak yaşıyordu. Örneğin Sybille Bergemann'ın anıtların sökülmesine adanmış bir serisi var; Lenin bir vincin kolunda asılı duruyor, Marx ve Engels yok olmanın eşiğinde.
Travma Weiter Bu, bu sürecin, rüyanın sürdüğü iç çekişin, ama aynı zamanda savaşın izlerinin gayrimenkul rüşvetleriyle doldurulmasının da bir ifadesi: boşluk ve vinçlerin önündeki politikacıların ve yatırımcıların fotoğrafları. Potsdamerplatz ürperti veriyorlar.
Bu eserler, eski Doğu Almanya'da eğitim almış sanatçıların diğer pek çok eseri gibi, olumsallık ve beklenmedikliğin damgasını vurduğu Nietzscheci bir tarih anlayışını yansıtıyor. Tarihsel materyalizmin çekiç darbeleri ve mutlu sonla sonuçlanan dünyevi ya da göksel kurtuluş bir yana, ilerleme vaadine ya da insanlığın uyumlu geleceğine aldanmadılar. 1989'dan önce ve sonra, incelikli ve zekice bir eleştiri geliştirdiler. Bir fotoğraf, iki kişinin ayak ve ayakkabılarını kaydederek, kendi dillerini konuşan ve buldozerlerle ulusal yeniden birleşme tarihini inşa eden bir ülkedeki doğuluları, yabancıları ayırt etmeye yarayan kimlik ve ayrımcılığın ayrıntılarını belgeliyor.
Sosyalist gerçekçilikten çok uzak olan bu Doğulu fotoğrafçılar, bu dünyanın küçük ayrıntılarına, yani yıkımı yeniyle ve yıkımı yeniyle karıştıran olaylara heyecan duyuyorlardı. Belki de geçmişin bize sunabileceği tek olası ders olan bu öngörülemeyen gelecek, görünürde hiçbir ahlaki değer olmadan ama geleceğin zulmüne yol açıyor.
Örnek, sonuçta şunu tanımlar: Geçmiş ile gelecek arasında bir geçiş alanı olarak Berlin, iyimserliğin korku ve küçümsemeyle bir arada var olduğu bir yer. Birçoğu için açılan fırsatlar (barınma, iş) diğerlerinin kaybı anlamına geliyordu. Taşralı sosyalliğe sahip bu metropol, alt kültürleri kutsadı, ancak yeni Alman başkentinin tasarımı ve boş alanların pazar ve spekülasyon için yeniden fethedilmesiyle ölen ülkeyi küçümsedi. 1990'lı yılların potansiyelleri ve ütopyaları şüphesiz bu şehrin imajına damgasını vurdu ve bugün onu bir turistik cazibe merkezi olarak şekillendirmeye devam ediyor.
Serginin basın bülteni, ziyaretçilerin sergiyi kişisel deneyimleriyle ya da daha yaşlı olanların 9 Kasım 1989'dan sonra ne olacağına dair beklentileriyle göreceklerini vurguluyor. vücut, gözyaşları ve tüyler diken diken gibi çünkü birden fazla kişi, hayatımızın ölçeğiyle karşılaştırıldığında zamanın ölçülemezliğinin başka bir kanıtıyla hareket ederek onun içinde yürüyor.
Pek çok kişi Arjantinlilerin 19. yüzyılın amansız kınamaları nedeniyle gözlerini Avrupa'ya çevirdiklerini düşündüklerine inanıyor. Doğrusunu söylemek gerekirse pek de öyle görünmüyor: Sarmiento'nun yaptığı gibi Avrupa'yı dikkatli bir şekilde gözlemlerseniz ülkelerin yoldaki her virajda dağıldığını, sınırların değiştiğini, sınırların değiştiğini görürsünüz. Bugünün pasaportları yarının çöpüdür. 1990'ların Berlin'i ve günümüzün Avrupa'sı bunun kanıtıdır.